ما لوگوها را به پنج دسته تقسیم می کنیم، در ادامه شما می توانید توضیحاتی درباره هر نوع و نمونه هایی از هر کدام را مشاهده کنید.

1- نماد (و یا پیکتوگرام، آیکون، نشانه)

این نوع لوگو، در واقع یک شکل می باشد که به نام، موضوع فعالیت و یا مفاهیم مرتبط دیگری اشاره می کند. این سبک بهترین سبک لوگو از نظر ما می باشد زیرا یک شکل ساده براحتی در ذهن ثبت خواهد شد و فارغ از اینکه بیننده از چه کشور و با چه زبانی به آن نگاه می کند، بخوبی با او ارتباط برقرار می کند. در تصویر زیر می توانید نمونه هایی از این نوع لوگو را مشاهده کنید:



انواع لوگو - نماد
2- نوشتاری (وُردمارک، لوگوتایپ، فونت سفارشی)

لوگوی نوشتاری معمولا به این صورت هست که نام برند با استفاده از یک فونت مناسب و یا سفارشی، طراحی شده و بعنوان لوگو مورد استفاده قرار می گیرد. لوگوی نوشتاری می تواند به این شکل باشد که نام برند با یک فونت آماده یا سفارشی نوشته شود و با یک تغئیر کوچک و خلاقانه مفهومی را نیز برساند و یا به نوعی خاص زیبا و یونیک شود. در تصویر زیر می توانید چند نمونه از این سبک را نیز مشاهده بفرمائید:

انواع لوگو - نوشتاری
3- حرفنماد (لترمارک، مونوگرام)

حرفنماد نوعی از لوگو می باشد که در آن با استفاده از حرف یا حروف اول نام برند یک طرح ساخته می شود و نماد بنوعی حرف یا حروف اول نام برند خواهد بود. این سبک معمولا زمانی استفاده می شود که نام برند طولانی و یا خواندنش سخت است. جهت درک بهتر در زیر به نمونه هایی از این سبک نیز اشاره شده است که حتما آنها را دیده اید:

 انواع لوگو - حرفنماد
4- لوگوی ترکیبی

خیلی از برندها هستند که علاوه بر نماد، لوگوتایپ یا حرفنماد هم دارند و هرجا که لازم دانستند از هر کدام از آنها استفاده می کنند. حتی ممکن است دو یا چند سبک قبلی به شکلی خاص در کنار هم قرار بگیرند و با هم ترکیب شوند و همیشه به یک شکل استفاده شوند. نمونه هایی را در زیر می بینید:

انواع لوگو - ترکیبی

سوال: شاید این سوال برای شما پیش بیاید، خوب وقتی این امکان هست که لوگوی ترکیبی سفارش بدهم، و هم نماد و هم لوگوتایپ داشته باشم چرا گزینه های اول مانند نماد تنها را انتخاب کنم؟

پاسخ: پلن انتخابی شما زمان مشخصی دارد و در صورت انتخاب لوگوی ترکیبی، این زمان برای طراحی نماد و لوگوتایپ تقسیم خواهد شد و کیفیت نماد در این حالت با کیفیت نماد در حالت تکی تفاوت خواهد داشت. و دقت داشته باشید که در حالت اول یعنی نماد تنها، نام برند شما هم در کنار نماد با یک فونت متناسب نوشته می شود، اما فونت سفارشی نخواهد بود. و نکته دیگر اینکه در خیلی از مواقع، در لوگوی ترکیبی نماد و نوشتار “باید” باهم و در کنار هم استفاده شوند ولی نماد تنها، می تواند هرکجا بدون نوشته نیز استفاده شود.


5- لوگوی کلاسیک یا دَرهم (سبک قدیمی)

قبل از هرچیز باید بگوئیم که این نوع لوگو به دلیل در تناقض بودن با مهمترین اصل از اصول طراحی لوگو یعنی “سادگی” توصیه نمی شود. لوگو های کلاسیک معمولا شلوغ و پرجزئیات هستند و نوشته و نام برند با حالات مختلف با نماد و اشکال دیگر ترکیب می شود. در زیر چند نمونه را مشاهده می کنید: